Friday 26 August 2016

Sudah lama dosa dan noda ini menyelaput pada diriku. Berat dan payah sering menghalangi perjalananku. Berpusing-pusing dalam keperitan, hanyalah merit yang mendatang bertimpa-timpa. Mahunya menikmati cinta sejati tetapi apakan daya hijab ini terus meracuniku perlahan-lahan. Sakit yang tidak sakit, luka yang tiada berdarah, air mata yang tiada tangisan, memandang dalam kebutaan dan permainan tipu daya semuanya telah merenyukkan hati ini. Apalah diriku ini? Masih lagi terpalit dalam kekotoran yang berpanjangan! Ku puhon keampunan dan rahmat untuk dikasihani, tetapi layakkah aku yang hina, jahil, faqir, kekurangan dan tersalit dengan kesilapan ini menanti di hadapan pintu makrifat-Nya? - kata hatiku pada jiwaku.

Kadang berkata-kata tiadalah bekasnya, hanyalah indah khabar dari rupa yang terkial-kial dalam ilusi. Sibuk berpancaran dalam kegelapan yang terus melenyapkan kesedaran, rupanya setelah dibukakan akal itu, terbakar hanguslah apa yang diperoleh itu. Hanyalah kesia-siaan yang tiada berkat.... redha sahajalah kehilangannya, asalkan nikmat yang tiada terputus akan rahmatnya sentiasa berkekalan. Semoga demikiannya! - kata aku pada diri.

Entah di mana pula berdiriku di sini? Di sana pun bukan, di situ pun bukan, ke mari pun bukan dan ke nun hujung sana pun bukan. Apa pun bukan, maka sesatlah aku dalam tiada penghujung arah petunjuknya. Oh! Siapalah yang sanggup menyambut tanganku yang mengharapkan pertolongan? - bisikku pada suaraku.

Ya Tuhan! Apakah layak diriku menerima sebagai hamba-Mu yang dikasihi? Inikah yang terbaik buatku? Oleh itu, tunjukkanlah aku kebenaran yang sejati! Tiada yang lain dapat menuntut si buta melainkan hanya Engkau Yang Maha Melihat menunjukkan kami ke jalan yang lurus! - kata nuraniku pada sanubariku.

No comments:

Post a Comment