Thursday 25 August 2016

Hari ini yang mendatang bukanlah bermakna esoknya pendapatannya. Apa yang ada pada hari ini, belum tentu ia sepertimana esoknya. Bermain-main dalam ketentuan hanya membawa ketidakpastian yang terus soal menyoal tentang apakah yang keberhasilannya nanti. Penat dan lelah bekerja dan beraktivitas hasilnya hanyalah keraguan yang mendapat. Sudahnya banyak disediakan untuk menghadapi apa yang tidak diketahuinya, tetapi sebuah penyerahan yang mutlak pastinya akan mengisi segala kekurangan yang terkurang - kata hatiku pada jiwaku.

Kesilapan kadang bukanlah satu kecelaan, cuma untuk menyatakan apa yang layaknya diterima. Mungkin sahaja kesilapan padanya itu adalah kesilapan yang terakhir tanpa lagi kemungkinan-kemungkinan yang hanya terus menggoyahkan keyakinan dan mengapi-apikan keraguan. Usah terus melayani fikiran itu dan biarkanlah semuanya berjalan menurut ketetapannya supaya tahu penyerahan itu di mana letaknya - kata aku pada diriku.

Musibah dan keuntungan itu lumrah kehidupan. Terima sahajalah aliran yang termaktub dalam hukum alam yang telah dilegalitasikan pada sunnatullah. Jangan kemurungan dalam putus asa kerana harapan sentiasa sahaja terbuka. Maka, bukalah hati itu untuk memperhatikan tanda-tanda kebaikannya - kata nuraniku pada sanubariku.

Tangisan hari ini kadang lebih berbaloi daripada hari esoknya. Pura-pura bertenang dalam masalah akhirnya terus merugikan yang bertambah-tambah. Mahu atau tidak mahu, hadapilah akannya dengan bijaksana - bisikku pada suaraku.

https://www.facebook.com/mazurka.martillo/posts/651131891604074

No comments:

Post a Comment