Friday 26 August 2016

Bangun sedar dari tidur yang panjang. Merasakan sekejap sahaja bagai bersin yang matinya sesaat. Saat itulah dunia yang panjang bermain dalam mimpi yang tidak dijangka akan pengembaraannya. Bermacam-macam disaksikannya, semuanya telah peroleh pada diri. Berpanjangan dalam dunia ini kadang meluputkan kesedaran, maka dengan itulah terpetiknya mata untuk sekali lagi celik melihat dunia yang tersisipnya cinta yang abadi. Realiti tetap realiti, hadapinya sahaja dengan tabah hati kerana bermanfaat bagi mereka yang berakal - kata hatiku pada jiwaku.

Berlamunan seorang diri di jendela petang hari hilangnya diri yang duduk bersama teman yang ceria gembira. Nan angkasa lepas telah pun menembusi, sesaat ibarat seribu tahun. Itulah perjalanan yang panjang, namun terbatasnya sebuah kemampuan, maka kembalilah ia pada diri yang berdiri di sini - kata aku pada diriku.

Wahai diri ini, dalam hembusan nafas yang tenang ini, nikmatilah kesegaran sebuah kesedaran sebenar yang menghiasai warna warni dunia ini. Kerana keindahannya bakal merubah dirimu yang pegu dalam kehanyutan! - kata nuraniku pada sanubariku.

No comments:

Post a Comment