Friday 26 August 2016

Cuba memahami kehambaan kadang meletihkan. Kesakitan yang diterima bukan calang-calangnya. Di situlah berpucuknya musuh yang bersembunyi. Meniti di atas jalannya sememangnya diisi dengan derita, namun semua itu tiada nilai bagi sang hamba. Semuanya telah diserahkan kepada Empunya yang menggenggam dirinya. La haw la wala quwwata illa billah tersemat dalam hati dengan erat. Kamalul yaqin telah menghiasi dirinya. Keindahan dan kesempurnaan melembuti jiwanya yang sentiasa dilanda badai syahdu kerinduan yang mendalam. Tetapi, mengapa pula kebingungan masih terbawa-bawa? - kata aku pada diriku.

Aduh! Aku ni cumalah sang faqir yang menagih kasih, hina mengharapkan tempat yang seadilnya, jahil yang mencarikan kesedaran, serba kekurangan yang mahunya diisikan hikmah dan kesilapan yang sentias dinaungi keampunan dan rahmat. Manakan aku mendapatkannya melainkan Allah yang tempat bergantungnya seluruh makhluk? - kata hatiku pada jiwaku.

Maghrib menjelang lagi dan malamnya mula menyinsing. Mendengar seruan azan yang agung, ku melangkaui nan angkasa yang jauh demi sang kekasih yang sejati - kata nuraniku pada sanubariku.

No comments:

Post a Comment