Friday 26 August 2016

Memanglah sedap ngutuk orang, tetapi tak merasa sakitnya, mana maunya kasih sayang? Kalau sentimen kebencian sudah tertanam dalam, pastinya apa yang terpampang di hadapan matanya mencetuskan ammarahnya. Tenang yang entah tenang, setiap masa mulut2 lancang menjadi zikirnya. Apa lagi yang dapat memuaskan hatinya? Itulah, yang kita mau tanyakan pada diri masing-masing. Tidak mampu untuk membuat seribu kawan dengan seorang musuh, tentu ada sahaja yang menyelinap masuk memperkukuhkan kebencian padanya - kata hatiku pada jiwaku.

Berpada-pada dalam waspada. Beringat-ingat akan diri yang sememangnya akan dimusuhi dalam adat dunia ini. Hidup melantak menjadi sombong, hidup bermasyarakat bertambah beban dan menyendiri pula menjadi terasing. Itulah perasaan yang dilemma mengusik jiwa - kata aku pada diriku.

Jadi, apa ertinya kasih sayang? Memahami hakikatnya kadang tiada jawapan pengakhirannya. Persepsi yang berbeza-beza inilah membawakan celaru bagi yang mencari. Tetapi, pastinya akan dibukakan kefahamannya - kata nuraniku pada sanubariku.

Sedar atau tidak sedar, itulah kekurangan kita. Mahunya sentiasa memerhatikan kekurangan pada diri ini - bisikanku pada suaraku.

No comments:

Post a Comment