Friday 26 August 2016

Makin belajar, semakin ingin mencabar, maka terserlah kurang ajarnya. Kalau sudah namanya ghairah semuanya mahu disumbat pada orang meskipun mereka tidak rela dan tidak mampu menelannya. Itulah Ku Klux Klan yang taksub atas perkauman diri mereka. Atas dasar itulah Nelson Mandela menghapuskan Apertheid semata-mata keadilan yang sebenar. Maka, apakah ertinya kebenaran jika hanya mahu dieksklusifkan pada suatu jenama tertentu? Luasnya ilmu Allah boleh terhamparnya beribu-ribu kebenaran, apa lagi mahu ditamakkannya? Satu pun sudah cukup, malah lebih daripada apa yang diperkatakan mewah dan berlebihan. Pilihlah yang seadilnya bagimu - kata aku pada diriku.

Orang tamak sememangnya rugi. Semua benda mau dikautnya. Monopoli sang kapitalis semestinya memusnahkan penyambungan jurang masyarakat yang terpisah. Ekstrimis dan terorist pasti akan mewarnai pandangannya. Jangan terlebih bertindak kerana hakikat tanah bumi ini sememangnya tempat pertumpahan darah dan kerosakan. Imbangilah ia dengan neraca (mizan) yang seimbang - kata hatiku pada jiwaku.

Umat Yahudi bersorak gembira ceria melihat kekalahan umat Islam hari ini, walhal sejarah sengsara mereka 2000 tahun perlahan-lahan dilenyapkan ditelan zaman dan ditutup dengan kekaburan. Keberhasilan mereka selama itu akhirnya berdiri di tengah-tengah negara Arab. Sabar! Satu hari akan disaksikan kebenaran itu, walaupun ia mengambil masa lama! Jangan gopoh! Biarlah mereka bermain-main dalam kesesatan! - kata nuraniku pada sanubariku.

Fahamih baik-baik kerana yang merenung pasti akan terhasilnya kebaikan - bisikku pada suaraku.

No comments:

Post a Comment