Thursday 25 August 2016

Duduk muhasabah sambil melayan sepi diri demi bermuzakarah dengan hati dan jiwa yang saling berkacauan melalui hari-hari mencabar seperti alah tegal bisa biasa. Menyeluk ke saku biar sampai ke pangkal lengan, biarlah apa pun mendatang, melantak sahajalah yang dibawa bekal untuk perjalanan kerana tidak lagi peduli akan endahan orang. Pujian dan cacian semuanya ditepis seperti lalat yang berterbangan, kadang sampai jenuh mahu berulang-ulang kali berbuat begitu, tetapi mahu atau tidak tempuhi sahaja rayau-rayau lalat itu sampailah salah satu daripadanya jemu. Entah apa lagi yang mahu diperkatakan lagi kalau segalanya sudah tercerita pada kefahaman masing-masing - kata hatiku pada jiwaku.

Kritikan orang kadang pedas dan bodekan orang kadang lembut, tetapi semua itu hanyalah permainan hidup di atas jalan raya yang beraneka ragam kenderaan yang menyatakan lagaknya. Masing-masing punya cerita dan rasa, biarlah ia jadi hiburan daripada diri sendiri memberontak dengan mencangkul angin yang akhirnya melelahkan diri sendiri dek kerana kesepian yang menanahkan kepanasan - kata aku pada diriku.

Duai perasaan yang tidak menentu sememangnya tidak sempat untuk dikemaskinikan apa yang lalu dan memaparkan idea baru untuk menyambung yang lama. Aliran angin yang kadang berputar atau berligat sehingga terusan yang sebaris sememangnya payah untuk difahaminya. Hentam sahajalah, asalkan maksudnya dapat dicapai - bisikku pada suaraku.

No comments:

Post a Comment