Thursday 25 August 2016

Bingkisan hati yang mewarnai jiwa ini memperhalusi sebuah penceritaan tentang diri pada dalam aku. Indah gemerlap menghiasi sebuah pandangan sememangnya tiada kehabisan untuk dicoretkan di sini, namun cukuplah yang ringkas dan padat itu memenuhi keperluan asas sebuah kefahaman. Corak yang terhasil dari bakat-bakat penulisan itu bukanlah daripada rekayasa ilusi yang berfantasi, tetapi hasil dari sebuah kreativiti yang mencetuskan innovatif dari sang bijaksana yang memandang sesuatu dengan suluhan cahaya. Ilham yang menjadi sumber inspirasi melengkapkan lagi sebuah lakaran dari saduran warna yang meliputi ufuk penjuru alam ini - kata hatiku pada jiwaku.

Berceloteh sambil melayan sindiran orang yang cuba mencari hibur bersama, sakit di jiwa menghentam tertubi tetapi biarkanlah ia menjadi suatu kesan kerana boleh sahaja apa yang mendatang itu suatu perkara yang banyaknya renungan perlu diteliti demi mengambil manfaat darinya. Tentunya kena tabah hati untuk menerima kebenaran yang sejati kerana orang-orang berserah yakin di mana jalannya perlu dilalui - kata nuraniku pada sanubariku.

Keajaiban yang memetir sepintas lalu membuat terlopongnya sang penyaksinya. Namun, sesekali penipuan tidak mampu menerobos ke sembilunya kerana kukuhnya durian menahan renyetan sang limau. Menggilis hebat dan berdiri gagah namun isinya semerbak haruman bunga ros yang mekar - kata aku pada diriku.

Biarlah apa pun yang berlaku, walaubagaimana pun pentingnya untuk jadi bijaksana supaya makanan yang dihadam itu bukanlah daripada pengambilan yang haram - bisikku pada suaraku.

No comments:

Post a Comment