Thursday 25 August 2016

Masih ada kah harapan ini? Setelah mana lamanya ku lemas dalam ilusi ini. Meraba-raba dalam awangan, hanyalah kekosongan yang mengelilingi aku. Kesedaran apa yang perlu untuk dibukakan? Cari-cari mencari mengumpulkan perbahasan demi memenangkan logika sememangnya menutup cahaya akalku. Tertutup pintu hati ini membawa kepada kebenaran. Duduk bersimpuh di atas kekeringan tekak yang menyeksa diriku, apakah tiada lagi hujan yang membasahi bumi ini.... untukku merasai kehidupan yang panjang? - kata hatiku pada jiwaku.

Cabar mencabar demi menggugat keyakinanku untukku berlari menuju mereka sememangnya doktrin yang menyesatkan. Mahunya bertarung habis-habisan sehingga tiada lagi tersisa, namun keras daya dan titik peluh tiada membuahkan hasil. Menanti waktu kejahutan empayar mereka sememangnya sebuah penantian yang menyakitkan. Tetapi, janji itu tetap tertunai walaupun lambat, hanya keyakinan yang teguh sahaja dapat membuka basirah melangkaui cahaya yang menerangi seputar alam ini - kata aku pada diriku.

Mungkinkah tidak layak untukku ke syurga, tetapi apakan daya, ku tak mampu menerejah neraka ini. Bingung yang membawa penerusan berpanjangan, menghalang segala kenikmatan untuk dirasai. Menggigil ketakutan terhadap nasib yang bakal menerpa, tetapi hanya berserah sahaja yang dapat meleraikan kekusutan ini. Biarlah mata-mata itu terus menyinsing kelemahan diriku, kerana selayaknya aku tidak menerima apa-apa bekas untuk dimiliki - kata nuraniku pada sanubariku.

Hmmmmmmmm.. - bisikku pada suaraku.

No comments:

Post a Comment