Thursday 25 August 2016

Beribadah tanpa mengharapkan syurga dan perlindungan dari neraka, hanya semata-mata mengharapkan keredhaan Allah, adakah sebenar-benar ucapan itu berbetulan pada kenyataannya? Jika dengan bidadari syurga sudah tergiur, usah lagi bermimpi mencari dan berhadap Empunya bidadari itu, kerana jika bidadari itu menyimpan pelbagai keindahan, apatah lagi Tuan punya bidadari yang menawan itu, jauh lagi indah yang tiada bandingan dan tandingannya. Belum pula ujian yang bertimpa-timpa ke atas dirinya yang berbagai-bagai badai, jika sudah hanyut dalam kegoyahan, maka jangan pula cuba berumah di tepian pantai kalau tidak mahu dilambung ombak. Neraka jauh lebih menggegar daripada apa yang dipersangka dan diimaginasikan. Muhasabah atas diri masing-masing pada mana diri itu berada - kata hatiku pada jiwaku.

Jauh perjalanan menuju Allah yang agung. Atas jalan Muhammadur Rasulullah, sememangnya melimpah jenama dan fesyen yang mendatang. Tetapi janji Allah akan menempati pada siapa yang dicintai di akhirat kelak, maka tiliklah atas diri masing-masing pada mana disandarkan tujuan atas segala yang diperbuat itu - kata aku pada diriku.

Tidak perlu kita menjadi wali Allah untuk diwakilkan atas diri kita supaya dapat bersimpuh di hadapan-Nya, cukuplah Allah sebagai wali kita untuk kita wakilkan segalanya pada tawakkal yang mutlak dan penyerahan yang total pada-Nya - kata nuraniku pada sanubariku.

InsyaAllah, mudah-mudahan Allah merahmati kita semua - bisikku pada suaraku.

No comments:

Post a Comment