Friday 26 August 2016

Kata hatiku pada jiwaku, kata aku pada diriku, kata nuraniku pada sanubariku dan bisikku pada suaraku kan terus bermain dalam diri ini yang bernama "aku". Kerana itulah teman bicara itu sudah mencukupi buat untuk diri sendiri. Tersimpannya banyak khazanah yang melangkau sempadan mata sehingga tiada perlu lagi menarik yang lain dem kepuasan diri ini. Segala ungkapan, ucapan, nukilan, tulisan, petikan, gambaran dan segalanya mencerminkan wajahku. Kemana sahaja dibawa di situlah tali yang beserta erat bersambung. Setiap detikan masa, setiap kerlipan mata dan setiap detik nafas ini, ku cuba menghidupkan diri ini di dalam "aku" yang bertakhta - kata aku pada diriku.

Otak sudah jammed kerana terlalu melebihkan fikiran. Gusar entah apakah yang melanda ini, hingga terbitnya gamam yang membuatku terkelu. Mati jalan untuk meneruskan langkah ini, maka harapan tinggal harapan sahaja. Doa dipanjatkan pada Tuhan mudah-mudahan ketenangan dan kemudahan ini dibuka seluasnya - kata hatiku pada jiwaku.

Satu meliputi banyaknya dan banyak merangkumi satunya. Suasana yang tidak menentu ini kadang menjadikan tercengang untuk memahamkannya. Apa pun, jangan dikusutkan diri dengan bermacam-macam karenah fikiran yang suka berandaian - kata nuraniku pada sanubariku.

Hai aku yang tersembunyi dalam diri. Lenyapkanlah kegusaran ini dalam tawakkal yang sepenuhnya kerana sesungguhnya kau tidak akan larut dalam kebimbingan yang berpanjangan - bisikku pada suaraku.

No comments:

Post a Comment