Friday 26 August 2016

Pagi mentari bersinar kembali. Bersama harapan yang beriringan. Entah apa lagi yang akan berlaku pada hari ini. Namun, ku tetap teguhkan tawakkal dan syuhud ini pada yang sebenarnya walaupun sentapan musuh mendatang bersama. Pancaroba hari ini, harapnya ada pelajaran buatku. Semoga hidup kesedaran yang ku ingin temukan dimudahkan jalannya. Bersedih-sedihan pada pagi ini sememangnya menghampakan. Riang burung ceria yang menghiasi sunyi pagi ini menghiburkan ketenangan kampungku yang tercinta. Di sinilah bersemadinya sebuah kasih yang tertanamnya kenangan perjalanan hidup yang panjang. Terbanglah wahai diriku ke angkasa, bersama sang pipit yang mencari cinta sejati! - kata aku pada diriku.

Sang abid menangisi kerana malam yang panjang telah berlalu. Kini sang zahid pula mewarnai siang ini dengan tebar langkahnya menuju kepada pekerjaannya. Bersemai keabdian yang berpanjangan sepanjang masa, setiap kerdipan mata dan tiap-tiap hembusan nafas. Lelah dan penat bukanlah untuk selain kekasih sejatinya. Hanya semata-mata telah tunduk dalam kemurahan rahmat Tuhan yang terbentang luas - kata hatiku pada jiwaku.

Ah! Indahnya perjalanan hidup ini diisi dengan ma'rifatullah yang hakiki. Kerana apalagi kesedaran yang sebenar ini membawa kemanisan sebuah jiwa pecinta melainkan di dalam kebersamaan Allah dengan pujian dan pengagungan terhadap-Nya setiap getakan jantung berdegup! - kata nuraniku pada sanubariku.

No comments:

Post a Comment