Friday 26 August 2016

Diam membuka banyak makna. Di sebalik diam itu, tersimpannya persangkaan orang tentang apa yang dapat ditafsiri. Andaian dan pelbagai teori yang dibuat-buat semata-mata menyampaikan faham maknanya melalui apa yang diperolehinya. Namun, boleh sahaja satu bicara itu membatalkan apa yang didakwa dakwi dan keyakinan bulat daripada orang-orang itu. Memahaminya terkadang bukanlah sesuatu yang mudah. Menerobos di dalam hatinya tentu memperoleh apa yang dikehendaki, namun hanyalah tenggelam di dalam lautan luas yang entah jalan ke luarnya. Hanyutlah ia dalam bayangan sebuah misteri yang terzahir pada diamnya - kata hatiku pada jiwaku.

Perangkap jerat yang diam di sebalik rerumput semak lalang dan dahan yang tegap berdiri mahupun terduduknya ia pada di mana pun, ia mampu menumpaskan seekor kancil yang lincah dan pelanduk yang tangkas. Itulah kegerunan yang menghasilkan banyaknya kehatian-hatian dalam melangkah. Ingatlah sesekali pelanduk atau rusa melupakan jeratnya, namun jerat tiada lupa padanya dan tetap menanti sehingga saat ia mengena! - kata aku pada diriku.

Jika sudah berani "poke" orang, maka terimalah hempukan orang. Usah mencari pasal kalau tidak mahu mahu jadi bahan. Jika tiada mahu dilambung ombak, manakan ia berdiri di tepian pantai. Pengecut yang zalim mereka merosakkan bumi, lalu menutupi aibnya "kami berperang atas keganasan". Ptuuiihh untuk mereka - kata nuraniku pada sanubariku.

Ambush dan serangan hendap pasti ada dalam peperangan. Hidup ini adalah peperangan. Sama ada terkorban dengan mati katak atau bijak seperti seorang pahlawan - bisikku pada suaraku.

No comments:

Post a Comment