Thursday 25 August 2016

Pada diam tersimpannya pelbagai yang berlegar. Persepsi dan persangkaan orang kadang boleh sahaja menjadi salah akan tanggapannya. Sebab itulah ia kadang menjadi musuh yang menakutkan kerana tidak tahu apakah yang bakal mendatang dan dinyatakan. Cuba memahami tentang apa yang ia diamkan, tetapi sayang tidak dapat untuk sentuhinya kerana ia menutup rapi pintunya. Terbiarlah akannya dengan andaian yang terus bertanya dan uraian yang tiada kekukuhannya. Entah apalah yang ia sembunyikan, tetapi mungkin sahaja dia lebih tahu daripada kita - kata hatiku pada jiwaku.

Seseorang kadang memilih jalan berdiam diri pabila dicucuknya dilemma padanya. Bukan kerana ia tidak tahu untuk berbuat apa, tetapi ia berat untuk diserlah untuk penyelesaiannya kerana pelbagai kekhuatiran yang mendatang. Demi menjaga fitnah dan goncangan akibat daripada lidahnya, maka ia terus menyelak tirai jendela agar tiada ketahuan akan orang tentang dirinya. Biarkan sahajalah, suatu hari kita akan mendengar bisikkan suara hatinya - bisikku pada suaraku.

Berkata-kata bukanlah semestinya ia menjelaskan tentang apa yang ada pada dirinya. Konteks itu boleh sahaja berlainan daripada lakuan yang ia gemerlapkan kerana indah khabar dari rupa itu bukanlah bagaikan selembar bunga matahari yang memancarkan sirnanya, cumalah supaya orang-orang itu akan kecewa padanya dan ia terseksa dengan dirinya yang dihanyut entah berentah - kata aku pada diriku.

No comments:

Post a Comment