Saturday 6 May 2017

Sudahnya kemaruk dengan iblis.... mengapa pula dinantikan kehadiran sang Dajjal? Apa yang menyebabkan kau ingin lebih tahu tentang mereka? Bukankah mereka ini musuh yang nyata padamu? Mengapa engkau mencuba mencari apa yang mereka sembunyikan, padahal sesekali iblis itu ghaib dari pandanganmu dan dajjal sesekali akan membinasakanmu?

Sahabatku, tidak aku fahami... mengapa engkau dilontarkan tuduhan yang tidak elok padamu? padahal engkau bertanyakan sesuatu yang engkau tidak tahu dan faham? Oh! Apa yang menyebabkan engkau dibenci? padahal engkau ingin mengenali mereka? Adakah kerana persoalan kau yang tidak mendapat jawapan, menyebabkan engkau kebingungan? dan kau merasakan seolah-olah tiada orang walaupun sang 'alim membantu kamu menyelesaikan kekusutanmu?

Wahai sahabat... aku masih tidak memahami, apa yang kau cuba carikan pada Iblis dan Dajjal? bukankah mereka ini tidak membawa pada kebahagiaan melainkan kesesatan? aku tidak mampu untuk berbuat apa terhadapmu... aku mengharapkan kau menemukan jawapan yang akan mententeramkan hatimu. Biarlah orang itu melemparkan kebodohan ke atasmu kerana semangat kuatmu untuk mencari jawapan tentang mereka, semoga engkau sentosa sentiasa...

Iblis... Dajjal... Syaitan... dan lainnya, mengapa engkau sangat misteri?

No comments:

Post a Comment