Sunday 7 May 2017

Sepatutnya kita patut khuatir tipu daya iblis, musuh yang tersembunyi di dalam hati. Ia lebih penting daripada makan dan tidur..!! Kalau perasan selamat dari iblis, jaga-jagalah supaya tidak kena heret ke neraka secara tiba-tiba dan mengalami kejutan apabila menyedari kesilapannya yang dia lalaikan. Bayangkanlah Adam AS yang diajarkan asma', ditiupkan ruh dari Allah dan telah bertemu dengan-Nya pun boleh kecundang, apatah lagi diri kita yang entah atau tidak mengenal-Nya, lagi lah iblis tiada masalah nak pijak kepala kita.

Hanya kebenaran sahaja yang dapat selamatkan dari tipu dayanya dan ia hanya kurniaan al-Haq, ilmu belum tentu menjamin keselamatan sebab iblis jua seorang berilmu dan pernah menjadi ketua para malaikat terdahulu. Sentiasalah hati berpaut pada al-Haq dan jangan pernah berhenti meminta pertolongan dari-Nya, kerana hanya Dia tempat diserahkan segala urusan.

Firman Allah pada Iblis, "Dan desak serta pujuklah sesiapa yang engkau dapat memujuknya dengan suaramu; dan kerahlah penyokong-penyokongmu yang berkuda serta yang berjalan kaki untuk mengalahkan mereka dan turut campurlah dengan mereka dalam menguruskan harta-benda dan anak-anak (mereka) dan janjikanlah mereka (dengan janji-janjimu). Padahal tidak ada yang dijanjikan oleh syaitan itu melainkan tipu daya semata-mata. Sesungguhnya hamba-hambaKu tiadalah engkau mempunyai sebarang kuasa terhadap mereka, cukuplah Tuhanmu menjadi Pelindung". Surah al-Isra' ayat 64

No comments:

Post a Comment