Sunday 7 May 2017

Harapan datangnya selepas merasa putus asa. Kadang secara sengaja atau tidak sengaja kita mengotori diri kita dengan dosa sehinggakan cahaya dalam hati itu tidak lagi terbit. Kegelapan mulai menyerlah dengan tutupan hijab melihat kebaikan. Maka penyuciannya adalah taubat, mengharapkan maghfirah dari Al-Ghafur yang menanti hamba-Nya kembali pada-Nya. Di tangan-Nya segala pintu keampunan dibuka, semoga kita bersama yang mendapat pengampunan daripada-Nya.

"Dengan sebab itu dapatlah ia (syaitan) menjatuhkan mereka berdua (Adam dan Hawa) dengan tipu dayanya. Setelah mereka memakan (buah) pohon itu, terdedahlah kepada mereka berdua aurat masing-masing, dan mereka mulailah menutupnya dengan daun-daun (dari) Syurga. Serta Tuhan mereka menyeru kepada mereka: “Bukankah Aku telah melarang kamu berdua dari pokok itu, dan Aku katakan kepada kamu, bahawa Syaitan itu adalah musuh kamu yang nyata?” Berkata (mereka) : ” Wahai Tuhan kami, kami telah menganiaya diri kami sendiri, dan kalau Engkau tidak mengampunkan kami dan memberi rahmat kepada kami, nescaya menjadilah kami dari orang-orang yang rugi”. Surah al-A'raf ayat 22-23.

"Kemudian Adam menerima dari Tuhannya beberapa kalimah (kata-kata pengakuan taubat yang diamalkannya), lalu Allah menerima taubatnya; sesungguhnya Allah, Dia lah yang Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani". Surah al-Baqarah ayat 37.

No comments:

Post a Comment