Saturday 6 May 2017

Malam Nuzul al-Quran.... elok kita perhatikan semula tentang firman Allah Ta'ala yang pertama, kerana dengan Iqra' terangkatlah insan yang mulia, Muhammad bin Abdullah menjadi Rasul, rahmatan lil 'alamin. Selawat dan salam ke atasnya. Dan bermulalah era hidup baru baginda, iaitu setelah dilanda kebingungan akhirnya mendapat petunjuk, mengajarkan baginda dengan "Qalam" tentang apa yang tidak diketahuinya, dan mendapat undangan mikraj bertemu dengan Tuhannya yang menciptakan dan mulia, jadilah baginda kekasih-Nya yang agung.

Sebab itu, jangan pandang kecil tentang Iqra' ini..!! Kerana iqra' inilah pembuka dan kunci untuk seluruh al-Quran. Diceritakan padanya tentang insan ini diciptakan tentang darah. Sekali gus, seruan untuk mengenal diri kita siapa yang sebenarnya, bila sudah mengenal diri, kenallah kita Tuhan. Keywordnya adalah "darah". Prediketnya adalah insan daripada darah. "Objek"nya Tuhan yang menciptakan dan mulia. Keterangannya mengajarkan apa yang tidak diketahui dengan qalam. Tujuannya Iqra' dengan nama-Nya dan kenal Tuhan Yang Maha Mulia.. Semoga kita termasuk dalam golongan yang Iqra'.

"Iqra' dengan nama Tuhanmu yang menciptakan. Ia menciptakan manusia dari darah (yang beku). Iqra', dan Tuhanmu Yang Maha Mulia. Yang mengajar dengan Qalam. Mengajarkan manusia apa yang tidak diketahuinya". Surah al-'Alaq ayat 1-5.

Dan apabila telah kita Iqra', dapatlah kita membedakan yang haq dan bathil. InsyaAllah.

"Ingatlah! Sesungguhnya insan tetap melampaui batas. Dengan sebab ia melihat dirinya sudah cukup apa yang dihajatinya. Sesungguhnya kepada Tuhanmulah tempat kembali. Adakah engkau nampak orang yang melarang, hamba apabila ia solat? Adakah engkau nampak jika ia berada di atas jalan yang betul? Atau ia menyuruh orang bertaqwa? Adakah engkau nampak jika ia mendustakan serta ia berpaling ingkar? Tidakkah ia mengetahui bahawa sesungguhnya Allah melihat? Jangan (derhaka)! Demi sesungguhnya jika ia tidak berhenti, nescaya Kami akan menyentap ubun-ubunnya. Ubun-ubun yang berdusta, yang bersalah! Kemudian biarlah ia memanggil kumpulannya! Kami pula akan memanggil malaikat Zabaaniyah! Ingatlah! Janganlah engkau menurut kehendaknya, dan sujudlah dan dampingkanlah dirimu (kepada Allah)". Surah al-'Alaq ayat 6-19.

No comments:

Post a Comment