Sunday 7 May 2017

Hati yang dikuasai dengan sentimen kebencian. Tiada apa yang diucapkan dimulutnya melainkan mengapi-apikan kemarahan yang memukul-mukul yang dibencinya. Tiada pemikiran melainakan propaganda untuk menghasut orang supaya terpengaruh kebencian yang disebarkan. Kasih sayangnya sudah hilang, tidak lagi mengenal cinta dan belas kasihan. Biarlah apa yang dibenci itu dilanyak selumat-lumatnya, asalkan ia peroleh kepentingan yang menguntungkan.

Cerita-cerita yang membangkitkan suasana kebencian itu, menjadi sebaran dan bualan hangat mereka yang menerima berita itu. Alangkah tidak tenteram rasanya apabila bertambah-tambah dengki di hati itu, sentiasa membuka pekung orang dan mencari-cari takwil supaya orang yang memandang itu bertambah-tambah benci atau memahami lain dari apa yang lainnya. Inilah kehidupan sebuah kebencian. Cacian, makian, cercaan, tohmahan, fitnah, perlekeh, persenda dan hamburan menjadi menu sehariannya.

Entah apalah yang ada pada kebencian itu? Mengapa mereka meneguknya dan menari di dalam iramanya walaupun itu merupakan objek yang sentiasa tidak disenangi orang? Oh yeaah! Indahnya skrip kebencian itu... marilah kita tonton bersama.

No comments:

Post a Comment