Sunday 7 May 2017

Ilmu adalah milik Allah dan kebenaran hanya ada di sisi-Nya. Dia berkuasa untuk mencabut pengetahuan dari orang dan mengajarkan sesiapa yang Dia kehendaki. Kadang sang murid menghadapi kebingungan kerana pertanyaan yang dilontarkan tidak mendapat sambutan, dituduh bermacam-macam yang tidak baik dan jawapan yang dikemukakan tidak memuaskan hati. Kadang seorang salik dirundum kekeliruan mana jalan yang harus ia tempuhi kerana cahaya yang diperlukan untuk membimbingnya tidak terkesamapaian walau ia merintih luka di hati.

Kerana kebingungan menimpa mereka dan terus menghantui, mereka sanggup meninggalkan perjalanan dan pencarian mereka, lalu hiduplah ia sepertimana orang-orang lalai. Kalau lah mereka itu melihat kekuasaan Allah mentadbir hamba-Nya dan Dia sekali-kali tidak mengabaikan makhluk-Nya, tentulah mereka itu meredhai di mana jua Allah letakkan dia di mana. Kerana Allah memberikan pada waktu yang Dia kehendaki, bukan waktu yang mereka kehendaki...!! Maha Suci Allah dari sekutu ke atas-Nya. Teruskanlah hidupmu sebagai seorang murid dan salik, mudah-mudahan ketemui kebahagiaanmu.

"Katakanlah: "Hai hamba-hamba-Ku yang malampaui batas terhadap diri mereka sendiri, janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya Allah mengampuni dosa-dosa semuanya. Sesungguhnya Dialah Yang Maha Pengampun lagi Maha Penyayang." (QS. az-Zumar: 53)

Mereka menjawab: "Kami menggembirakanmu dengan jalan yang sungguh benar oleh itu janganlah engkau menjadi dari orang-orang yang berputus asa". Berkata (Nabi Ibrahim) : "Dan tiadalah sesiapa yang berputus asa dari rahmat Tuhannya melainkan orang-orang yang sesat". Surah al-Hijr ayat 55-56.

No comments:

Post a Comment