Sunday 7 May 2017

Kita tidak ada kemampuan apapun. Namun, melepaskan pergantungan terhadap kemampuan diri sendiri, ilmu dan amalan sememangnya sukar untuk ditanggalkan. Kerana masih tersisa kepentingan diri dan kelalaian dalam menyedari hidup dan mati seorang hamba. Hanya Allah kita letakkan segala kepercayaan dan penyerahan segala-galanya. Sebagaimana kita seorang bayi yang menyerahkan diri kepada ibu untuk menguruskan diri kita, Allah lebih baik dari yang lain untuk mengaturkan rezeki hamba-Nya.

Kita masih tidak menanam keyakinan dalam hati bahawa Allah tidak pernah lalai dalam menguruskan diri kita. Mungkin kerana kita masih tidak mengenal-Nya. Sebab itulah doa kita menjadi beberan permintaan, istikharah tempat desakan, usaha sebagai pertaruhan dan perancangan sebagai pergantungan. Alangkah ruginya kita tidak memahami tawakkal dengan sebenar-benarnya. Belajarlah dari burung itu yang pagian kelaparan keluar mencari makanan dan pulang dengan kekenyangan. Mengapa masih kita tidak menyedari tugas seorang hamba?

اَللَّهُمَّ رَحْمَتَكَ أَرْجُو فَلَا تَكْلِنِى اِلَى نَفْسِى طَرْفَةَ عَيْنٍ وَأَصْلِحْ لِى شَأْنِى كَلَّهُ لَا اِلَهَ اِلَّا اَنْتَ

"Ya Allah.. rahmat-Mu yang daku harapkan. Jangan kau serahkanku kepada diriku walau sekelip mata. Baikilah untukku urusanku semuanya. Tiada Tuhan melainkan Engkau".

No comments:

Post a Comment