Saturday 6 May 2017

Perlunya diberi perhatian tentang Iblis lebih dari makan dan tidur. Silap langkah termakan tipu daya dia, alamat nerakalah jawabnya. Usah peduli paras rupa yang menakutkan, yang khuatirnya bagaimana kita nak lepas permainan dia. Kalau dah terperangkap, jadilah orang yang berpura-pura perwatakan baik dan membuat keburukan yang telah ditipu akan indahnya. Air yang tenang jangan disangka tiada buaya. Kalau dah tertipu dengan rasa dan fikiran, terlituplah penglihatannya dalam hijab kegelapan persangkaan.

Orang yang hanya melihat iblis secara teks semata-mata tidak akan dapat melihat liciknya kerana takhta iblis ada dalam hati setiap orang, dan hati itu bukanlah urusan yang zahir, tetapi ia batin yang tidak dapat digapai pancaindera kta. Mahu atau tidak, hanya cahaya kebenaran Allah sahajalah yang dapat menerangi alam batin yang sangat gelap. Orang yang meletakkan pergantungan pada amal dan ilmu, jadilah sepertimana iblis yang azazil dahulu. Keluar daripada diri meletakkan pergantungan pada keduanya, serahkan segalanya dan kembalikan semuanya pada Allah Ta'ala kerana haq dan hidayah hanya milik-Nya. Dengan itu, atas izin-Nya, datanglah kekuatan Allah membungkam iblis dalam diri.

"Dan demikianlah Kami jadikan bagi tiap-tiap Nabi itu musuh dari Syaitan-syaitan, manusia dan jin, setengahnya membisikkan kepada setengahnya yang lain kata-kata dusta yang indah-indah susunannya untuk memperdaya pendengarnya dan jika Tuhanmu menghendaki, tentulah mereka tidak melakukannya. Oleh itu, biarkanlah mereka dan apa yang mereka ada-adakan itu". Surah al-An'am ayat 112.

No comments:

Post a Comment