Sunday 7 May 2017

Aku ingin bersama si salik, tetapi kakiku dibelenggu dengan dunia. Aku ingin bersama murid, tetapi aku dipenjara dalam hawa nafsu. Aku ingin dibimbing oleh guru mursyid, tetapi sayang aku dalam tipu daya iblis. Aku ingin duduk bersama wali Allah, tetapi aku seorang pelaku maksiat lagi penderhaka. Aku ingin bersama ahli zuhud, tetapi aku masih memikirkan kepentingan diri yang tidak bermanfaat. Aku ingin bersama 'arifin, tetapi aku dihijab dengan samar-samar dan kegelapan. Aku ingin bersama ulama', tetapi aku masih dilitupi dengan kejahilan. Aku ingin bersama kamu tetapi aku seorang yang tidak berguna.

Layakkah daku? Ke mana perlu aku tuju dalam keseorangan diri ini dan apa yang perlu aku lakukan? Ohhh... dimanakah aku berada? Aku terus bertanya ini walaupun aku masih menzalimi diri sendiri.

No comments:

Post a Comment