Sunday 7 May 2017

Mula-mula keliru dan bingung sampaikan rasa "aku tidak akan mengetahui selamanya", tetapi akhirnya sama ada secara mengejut atau perlahan, manis atau pahit, kita menemukan jawapan itu, kemudian kita akan bertemu persoalan baru yang membuatkan kita keliru, lalu kita mendapat jawapannya walau ia mengambil masa yang lama dan apa jua cara jawapan itu diperoleh. Begitulah kitaran yang Allah susun supaya kita menyedari ilmu Allah ini terlalu luas dan tiada penghujung. Bersihkan pandangan mata kita bahawa apa yang dilihat itu bukanlah segalanya, hanya cuma cebisan yang tersusun atur yang kadang-kala menyembunyikan sesuatu.

Tidak akan diketahui melainkan Allah mengajarkan pada kita. Walau dari sudut mana ia mendatang, tetapi ia tetap dari-Nya. Kembalikan seluruh urusan kepada-Nya. Kadang-kala kita "memberontak" jawapan yang kita mahukan sangat itu tidak diketemui dan merasa goyah jawapan yang kita dapat mendapat tentangan dari orang. Oleh sebab itulah perlu menyedari haluan kita adalah berlainan dari yang lain, itu pasti kita akan temukan, tetapi apa yang kita tidak lupa adalah kita semua dari Allah dan kepada-Nya kita kembali.

"Allah mempergantikan malam dan siang, sesungguhnya pada yang demikian itu, pasti terdapat pelajaran bagi orang yang mempunyai penglihatan". Surah an-Nur ayat 44.

No comments:

Post a Comment