Sunday 7 May 2017

Sifat penuntut ilmu memang akan banyak bertanya, selalu bertanya dan sentiasa bertanya. Jangan mencela mereka. Ke mana hilangnya berpesan kepada kesabaran pada diri sendiri jika mereka bertanyakan persoalan yang rumit dan pernyataan yang sukar difahami? Buang sifat suka bersangka, suka menghukum, perasan pandai dan jumud pemikiran sebab kamu akan melontarkan tuduhan yang tidak baik ke atas mereka dan herdikan mencela mereka.

Mereka kadang-kala bertanya soalan yang rumit mungkin sebab mereka keliru dan mereka kadang-kala berkongsikan pernyataan yang sukar difahami sebab mereka mahu mentahqiqkan kefahaman. Usah berlagak kamu ada kasyaf untuk baca hati orang lain kalau kamu yakin kamu tidak punya kasyaf untuk membaca isi hati orang lain sama ada dia bertanya sebab keliru atau mencari permainan (kecuali kalau dia dah zahirkan). Jika dia bertanya atau berkongsi secara baik, jawab secara baik. Kalau dia bertanya semacam kasar jawab jua secara baik.

"Wahai orang-orang yang beriman! JAUHILAH kebanyakan dari SANGKAAN kerana sesungguhnya sebahagian dari sangkaan itu adalah DOSA...." Surah al-Hujurat ayat 12.

No comments:

Post a Comment