Saturday 6 May 2017

Mereka hanya mengajak kamu menyembah ilmu, akhlak dan cara mereka. Firaun moden tidak akan sekali-kali mengaku secara terang bahawa dia adalah tuhan atau memaksa sujud padanya, cukuplah ia mencerca kamu kerana tidak mahu menyembah apa yang ia punyai kelebihan dan mengagungkan dirinya yang lebih dari orang lain. Kadang ia sendiri tidak menyedari bahawa dia telah menjadi Firaun, walaupun mulut menafikan dan akal mencari-cari takwil untuk menipu diri sendiri. Mereka kononnya mengajak orang pada kebaikan, tetapi mencuba mengangkat dirinya sebagai tuhan.

Biarlah pujian-pujian dari mulut pengampu itu menjadi tegukan dan celaan atasnya menjadi musuh yang perlu dibunuh. Jika kamu tidak mengikutinya sama ada kefahaman, akhlak dan cara mereka pasti kamu akan dibenci dan ditentang habis-habisan. Bersabarlah kamu dalam menghadapi Firaun moden yang bertopengkan kebaikan.... kerana bongkak dan takabburnya pasti akan dibinasakan dan dibalas dengan setimpal. Dan janganlah kamu terperangkap dalam tipuan diri sendiri.

"Dan dengan itu Firaun telah menjerumuskan kaumnya ke tempat kebinasaan, dan tidaklah ia membawa mereka ke jalan yang benar". Surah Thoha ayat 79.

No comments:

Post a Comment