Sunday 7 May 2017

Sekarang kita menghadapi gelombang pertikaian sana-sini. Sehinggakan susah untuk menilai mana yang baik lagi buruk. Menghadapi kekeliruan ini, perteguhkanlah dalam hati kamu sekuat-kuat keyakinan bahawa Allah sesekali tidak akan mengabai hamba-Nya yang ikhlas mencari jawapan yang dia kelirukan dan akan memberi hidayah pada hamba-Nya jika ia tersalah dan tersilap haluan, walaupun ia jurang kesesatan. InsyaAllah, suatu hari dengan izin-Nya, kamu akan diberikan kefahaman tahqiq yang sebenar-benarnya, walaupun ia pahit untuk kamu menerimanya.

Asal yang penting bersihkan diri dari syirik yang halus-halus dan sifat-sifat mazmumah agar cahaya kebenaran itu dapat bersinar dalam hati. Jalanlah ke mana yang ia rasakan benar ketika saat berdepan dua atau lebih pilihan. Kalau terpilih haluan yang benar, bersyukurlah dan kalau terpilih haluan yang salah, redha-lah untuk menerima kesalahan dan bersenang hati untuk berubah dari haluan yang lama. Mungkin kamu merasakan kepedihan merasa kebingungan, tetapi suatu hari jika Allah bukakan pintu-Nya, kamu akan bergembira dengan nikmat yang besar. Dalam kesusahan ada kesenangannya. Alhamdulillah..!!

"Dan bahawa sesungguhnya ada di antara kita yang soleh, dan ada di antara kita lain dari itu, kami masing-masing menurut jalan yang berlain-lainan". Surah al-Jinn ayat 11.

No comments:

Post a Comment