Sunday 7 May 2017

Hidup bertawakkal sepertimana seorang penjenayah menyerahkan diri seorang polis. Dia redha kalau dia diseksa oleh polis, dia tidak peduli jika penjara untuknya seumur hidup dan dia tidak menyesal kerana akui kesalahannya dan dia rela jika hukuman mati untuknya. Siapa lagi yang boleh membebaskannya melainkan polis itu sendiri? Permulaan jalan hidup untuk bertawakkal adalah taubat, yakni kembali kepada Allah Yang Maha Pengampun. Dia sanggup meninggalkan kenikmatan kelalaian itu dan menjauhkan orang yang mabuk dengan cinta dunia hanya semata untuk mencari jalan pulang kepada-Nya. Dia redha jika Allah menimpa musibah atasnya untuk kaffarah atas dosanya dan dia bersabar jika kesulitan bertubi-tubi datang padanya kerana dia sedar bahawa hanya kepada-Nya untuk disembah dan diletakkan segala pergantungan.

Hidup bertawakkal sepertimana seorang bayi yang menyerahkan dirinya pada ibunya. Sesekali ibunya tidak mengabaikan anak kecil itu dan sentiasa melimpahkan kasih sayang kepada sang bayi itu. Si bayi tidak punya apa-apa melainkan ibu berikan padanya dan ia tidak punya pengetahuan melainkan ibunya mengajarkannya. Sang ibu tidak akan membiarkan anaknya itu derita dan tidak merasa jemu untuk melayani karenah kita. Ketahuilah bahawa Allah lebih dari itu. La hawla wala quwwata illa billah. Tanggalkan semua daya upayamu dan serahkan segalanya dan kembalikannya pada Allah semata. Jangan kamu memandang-mandang dengan kekuatan diri kamu nescaya kamu tidak akan memegang tali tawakkal.

Jadilah orang yang bertawakkal. Pelajarilah dari seekor burung yang paginya kelapran keluar mencari makanan dan pulang dalam kekenyangan. Kalau kamu termasuk orang yang yakin dengan Allah yang tidak lalai dalam urusan-Nya, jangan kamu gusar untuk menyerahkan segalanya sepertimana Saidina Abu Bakar menyerahkan seluruh hartanya semata-mata untuk Allah dan Rasul-Nya.

"Jika Allah menolong kamu mencapai kemenangan maka tidak ada sesiapapun yang akan dapat mengalahkan kamu, dan jika Ia mengecewakan kamu maka siapakah yang akan dapat menolong kamu sesudah Allah? Dan kepada Allah jualah hendaknya orang-orang yang beriman itu berserah diri". Surah ali Imran ayat 160.

No comments:

Post a Comment