Monday 5 September 2016

Cubalah bersabar sikit nak cari kebenaran. Jangan gopoh. Ikut tertib dan berdisiplin. Kalau semua nak sumbat secara terus, tak ada gunalah penantian dan kesungguhan mencari jawapan itu sendiri. Jawapan yang tidak diberi secara direct bukan bermakna orang itu tak sudi menjawabnya, tetapi mungkin sahaja kamu masih belum layak menerimanya lagi, atau jawapan itu hanya diri sendiri tahu, tinggal mencarinya sahaja atau mungkin sahaja belum waktunya untuk dibuka fahamnya. Tidak berikan jawapan secara direct belum bermakna ia tidak mengetahui jawapannya atau ia tidak menyampaikan secara jelas. Kadang-kala diberi kiasan atau penerangan ringkas supaya kita mengenal erti penantian waktu yang bakal tiba dan kesungguhan mencari jawapan itu sendiri.

Orang-orang kafir bertanya bila waktunya kiamat? Jawapannya tunggu sahajalah saat itu dan kamu akan saksikannya. Tunggulah kerana kami juga termasuk orang yang menunggu. Tak guna terus bahas lagi, biarlah mereka nak ejek kita tak memberi jawapan kerana tidak semua soalan perlu dijawab. Dan Allah suruh memerhatikan langit ini, ada apa pada langit ni? Pergilah keluar rumah, tengok ke langit, kemudian rasailah dan saksikanlah sendiri apa hasil yang kamu dapat. Jawapan itu bergantung pada masing-masing. Kalau minta jawapan dari orang pun, kadang tak sama untuk orang lain. Setakat tahu macam tu je la. Jadi, tak perlu nak desak orang supaya beri jawapan secara direct dan cepat. Belajarlah erti penantian, kesungguhan, tertib dan berdisiplin dalam mencari kebenaran supaya hasil yang diperoleh bakal menguntungkan kita.

"Dialah yang telah mengaturkan kejadian tujuh petala langit yang berlapis-lapis engkau tidak dapat melihat pada ciptaan Yang Maha Pemurah itu sebarang keadaan yang tidak seimbang, maka ulangilah pandangan! dapatkah engkau melihat sebarang kecacatan? Kemudian ulangilah pandanganberkali-kali, nescaya pandangan itu akan berbalik kepadamu dengan hampa, sedang ia pula berkeadaan lemah lesu". (Surah al-Mulk ayat 3-4).

No comments:

Post a Comment