Wednesday 7 June 2017

Menangislah! Betapa dihadapan kamu adalah Tuhanmu itu punyai keindahan dan kesempurnaan, sedang kamu dilitupi dengan kekurangan dan kenistaan. Allah tempat bergantung seluruh makhluk, menjadi pautan seorang hamba untuk mengharapkan perlindungan dan penjagaan. Penyerahan engkau terhadap-Nya adalah sepenuh hatinya tanpa mengharapkan suatu balasan atau ganjaran, membiarkan Tuhanmu itu menguruskan dirimu. Apa sahaja Dia perbuat pada-Mu, engkau meredhai-Nya tanpa perbanyakkan persoalan dan mencari-cari hikmah dan sebab. Engkau tunduk malu lalu menangis menyesal serta memohon keampunan kerana masih menyimpan perasaan merungut-rungut pemberitan-Nya yang penuh dengan kemurahan.

Adalah jiwa ini sentiasa terbelenggu dengan penjara-penjara yang memerangkapkan diri untuk mengenal Tuhannya dan tenang di dalam belaian kasih sayang-Nya. Tiada apa yang boleh mengeluarkan dirimu sendiri melainkan kekuatan dan keperkasaan Al-Jabbar. Apabila Dia mengeluarkan dirimu daripada dirimu sendiri, kesedaranmu hilang untuk pandangan selain-Nya. Buaian cinta terhadap-Nya menjadikan engkau menjadi "mabuk" dari kesedaran seorang manusia yang waras dan "ghaib" dari hidup yang nyata di atas muka bumi ini dan engkau sendiri tidak menyedari kemabukan dan keghaiban kamu. Engkau merayu dengan tangisan berdarah dan meronta-ronta sehingga berteriak seluruh zahir dan batinmu agar terbuka tabir hijabmu dan melihat tajalli diri-Nya Yang Maha Mulia.

Apabila Dia membuka tirai-Nya dan memperkenalkan serta memperlihatkan diri-Nya padamu, engkau menjadi musnah dalam pandangan terhadap-Nya! Oh! Terpukau matamu, terketar jemarimu dan menggeletar seluruh tubuh, jiwa dan ragamu merasakan dan menikmati keagungan-Nya.... Bayu angin dan ombak laut tidak lagi membolak-balikkan kamu, hanya tenggelam dalam penyaksian keesaan Al-Qayyum.

Wahai Tuhan kami! Kami telah menzalimi diri kami sendiri, dan jika Engkau tidak mengampunkan kami dan merahmati kami nescaya kami termasuk orang yang rugi! Ya Tuhanku! Engkau Maha Mendengar rintihan hamba-Mu yang merayu pada-Mu, limpahkan kepada kami kesabaran, dan teguhkanlah pendirian kami, dan tolonglah kami terhadap kaum yang tidak percaya (kafir). Ya Hayyu ya Qayyum, terimalah kami sebagai hamba-Mu yang dikasihi!

No comments:

Post a Comment