Wednesday 7 June 2017

Kadang-kala kita mengeluh kerana nikmat yang ada masih belum memuaskan hati kita. Kita cemburu melihat kebahagiaan orang lain dan kegembiraan mereka mendapat suatu kejayaan atau kemenangan atau apa sahaja yang menggembirakan hati mereka, sedang kita pula dilanda kesedihan, kekalahan selalu memihak pada kita dan kesusahan yang bertimpa-timpa. Sungguhpun hati tetap bersabar menahan perit derita kekurangan yang ada, tetapi masih merasakan tidak mencukupi untuk ia melapangkan dadanya.

Entah kenapa jadi begini? Mungkinkah kita terlupa bahawa nikmat di dunia tidak cukup ruang memenuhkan balasan kebaikan yang banyak untuk orang beriman, sedang akhirat adalah sebaik-baik tempat pemberian segala anugerah yang berharga? Apakah selama ini kita tidak menyedari bahawa Allah sentiasa mencukupkan nikmat untuk makhluk-Nya dan tidak membiarkan hamba-Nya hidup dan mati dalam tersepit dengan layanan yang tidak adil? Adakah masih buta mata hati kita melihat bahawa hanya Allah yang menjadi tempat bergantungan segala susah dan senang?

Kita duduk merenung dan bermuhasabah, mencari erti kebahagiaan yang sebenar untuk mententeramkan hati dan jiwa yang bergoncang.

Al-Junaid said, "Ketika pengalaman bersama Allah membawa kepada kewujudan Ilahi dalam diri seseorang, bererti ia merasakan kebahagiaan tertinggi atau kesedihan paling dalam".

No comments:

Post a Comment