Saturday 8 October 2016

Terima kasih yang sudi mendoakan dan memaafkan secara sembunyi walau zahir tidak seperti kawan yang rapat, malahan bertemu secara berhadapan pun tak lagi. Kalau doa kebaikan kamu terhadap saudara tak diperkenanan ada lah sebab nya tu. Kalau memaafkan orang tapi masih tersimpan panas terhadap orang lain dan susah untuk melupakannya, cubalah berlakon baik walau terpaksa. Kisah semalam belum tentu sama dengan kisah hari ini, biarlah setiap hari diisi dengan kebaharuan. Teruskanlah memaafkan orang walaupun tidak menzahirkannya di hadapannya.

Maafkanlah mereka yang tidak mampu menolong kamu dalam kesusahan atau apa-apa keperluan, sebab mungkin sahaja diri dia sendiri tidak dapat menolong. Maafkanlah mereka tidak dapat tunaikan janji dan bersangka baiklah kerana dia mungkin malu atau tidak sanggup untuk beritahu perkara sebenar. Maafkanlah mereka yang tidak dapat meneruskan komunikasi dan perhubungan kerana mereka jua mahu bersendirian. Siapalah tahu isi hati orang kan? Musyawarah selagi berkemampuan. Saling berdoa sesama rakan walaupun hanya rakan di muka buku. Kalau hidup mahu dengan keindahan sayangilah sesama rakan.

"Maka dengan sebab rahmat dari Allah, engkau telah bersikap lemah-lembut kepada mereka, dan kalaulah engkau bersikap kasar lagi keras hati, tentulah mereka lari dari kelilingmu. Oleh itu maafkanlah mereka, dan pohonkanlah ampun dari mereka, dan juga bermesyuaratlah dengan mereka dalam urusan itu. Kemudian apabila engkau telah berazam maka bertawakkallah kepada Allah, sesungguhnya Allah Mengasihi orang-orang yang bertawakkal kepadaNya". (Surah 'Ali Imran ayat 159.

:::Iblis yang bersembunyi:::

No comments:

Post a Comment