Saturday 8 October 2016

Pengalaman membawa kepada pengenalan. Kerana ia suatu yang halus untuk membentuk peribadi dan kefahaman akan sesuatu perkara. Walaupun ia tidak menyaksikan dengan kasyaf, tetapi sudahnya menempuh jalan itu membawa ia kepada kesedaran tentang sesuatu. Walaupun tidak memperoleh pengenalan terhadap syaitan melalui kasyaf, tetapi pengalaman dahulunya yang telah membawa ia hizbussyaitan, akhirnya setelah mana mendapat petunjuk, ia telah benar-benar nekad dan tidak lagi berbelah bahagi terhadap apa yang ia rasakan dan perolehan itu. Syaitan sememangnya pembawa kesesatan yang jahat.

Kerana ia sudah menempuhinya, terbitlah matahari untuk menyinari hatinya dengan haq. Sekarang ia sudah meninggalkan hidupnya yang lama bersama syaitan dan kemudian telah mencapai keteguhan sepertimana para malaikat. Tetapi sisa rasa pengalaman akan kehidupan ia yang lalu, memberi bekas padanya bahawa inilah tentang makrifat tentang syaitan. Walaupun orang lain makrifat akannya melalui kasyaf, tetapi cukuplah pengalaman ini membawa kepada kefahaman. Bukan sengaja ia memilih jalan syaitan dahulu, mungkin sahaja tidak tahqiq kefahamannya atau tidak sengaja salah memilih haluan dari bisikan yang mendatang. Apa jua pun sebabnya, dapatlah ia mengenali syaitan yang direjam. Semoga kita semua mengenal syaitan musuh yang nyata.

"Sesungguhnya orang-orang yang berpaling di antara kamu ketika terjadi pertemuan antara dua pasukan itu, sesungguhnya mereka digelincirkan oleh syaitan, disebabkan sebahagian kesalahan yang telah mereka perbuat, dan sesungguhnya Allah memaafkan ke atas mereka, sesungguhnya Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyantun" (Surah Ali Imran ayat 155).

:::Ya Tuhanku! Alangkah pemurahnya diri-Mu, maka ampunilah kami semua:::

No comments:

Post a Comment