Saturday 8 October 2016

Ku sangkakan ku dalam mabukan dalam cinta, rupanya angan-angan dan khayalan yang memabukkan aku. Tidak aku sedar rupanya aku melampaui batas dalam bermetafora menyatakan perasaan yang membuak-buak di hati. Aku mengharapkan orang mendengar luahan aku, tetapi mereka tidak mahu menuju padaku. Dan jika mereka menghadapku, ludahan mereka berikan padaku. Ku sangka kan lagi telah merdeka dari pemikiran sempit mereka yang tidak menjiwai apa yang aku lalui. Alangkah ruginya aku merugikan diriku sendiri kerana terpedaya dengan indah khabar dari rupa. Selama ini ku mencangkul angin yang hanya mendapat lelah semata-mata.

Oh! Betapa lukanya hatiku ini... menyedari kesilapan yang aku tegukkan selama ini. Oh! Tidak sangka begitu pahit kebenaran yang mendatang ini. Betapa selama ini aku berpisah dengannya sekian lama dan terdampar dalam persangkaan semata-mata. Aku hanya bermain dalam berkata-kata tetapi aku tidak hidup bersama realiti yang membawa ku kepuasan yang memberikan kecukupan dan ketenangan. Lamunan mimpi-mimpi ini dalam fantasi yang tidak penghujung, selama ini menjadi api dalam sekam yang membakar diriku secara perlahan dan sembunyi.

Oh! Biarlah aku menyanyikan lagu menenangkan perasaanku yang berkecamuk, sambil bermadah bahasa yang mengalunkan hiburan... mudah-mudahan aku menemui semula asal dan usul yang telah aku tinggalkan.

No comments:

Post a Comment